tisdag 18 augusti 2009

Att inreda ett pojkrum...

...har jag nu av egen erfarenhet förstått inte är så lätt.

De flesta vill inreda sina barns rum (så länge man får, vill säga) i sobra, lugna färger där alla saker ska passa ihop och skapa en lugn och harmonisk helhet. Men så ser inte min verklighet ut! Med en levnadsglad 2-åring i huset vill jag skapa ett rum som inspirerar till lek och uppfinningsrikedom. Rummet ska kännas roligt på dagen men ha så pass bra förvaring att man kan stuva undan alla leksaker på kvällen så att det känns tryggt och lugnt att sova där på kvällen.

Aarons rum är fint inrett i limegrönt, turkos och vitt och han gillar mer och mer att vara där och leka...det är därmed sällan som ala saker står på den plats mamma vill, det ser snarare ut som ett bättre källarinbrott mer eller mindre hela tiden. Känner därför att jag kanske borde (bra att hitta anledningar till det man vill göra hemma) ge mig iväg och hitta lite bra och lekinspirerande förvaring till lillkillens rum. Skulle också kunna tänka mig att måla över de färgglada djuren som går på hans golvlister idag. Jag trodde att jag skulle kunna inspirera honom till att bli intresserad av djur om jag målade dessa på hans vägg när han var liten, men inte då! Här är det bara fordon av alla slag som är intressant!

Med detta vill jag säga att en mammas uppfattning om ett fint barnrum kanske inte alltid stämmer, däremot att lyssna på sina barns signaler kan vara väldigt lärorikt och roligt när det kommer till hur deras rum ska se ut.

OM jag fick bestämma hur Aarons rum skulle se ut när han blev lite äldre skulle det se ut så här:

Bild från http://www.vitblomma.blogspot.com/

Men det är nog ingen risk.....


Nu ut på stan och leta pojkrumsinspiration!

Trevlig lunch!

1 kommentar:

Lindis sa...

Detta skulle nog Aaron gilla. "Båten då" skulle han säga.

Finns det inga tapeter med grävskopor och traktorer på...