onsdag 4 februari 2009

Kladdkaka - mums!

Kladdkakan var helt fantastisk så här kommer receptet!
(Tyvärr har jag inget foto, den åts upp för snabbt!)

100 g smält smör

Ströbröd

2 ägg

2 dl strösocker

1 dl ljus sirap

3 dl vetemjöl

5 msk kakao

1,5 tsk vaniljsocker

0,5 krm salt

2o dumlakolor, delade på längden


1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Smörj och bröa en form (ca 22 cm) med löstagbar botten

3. Rör ihop smör, ägg, sirap, socker och salt

4. Blanda mjöl, kakao och vaniljsocker och sikta sedan ner det i smörblandningen. Rör om försiktigt.

5. Häll smeten i formen och grädda ca 10-15 minuter i ugnen. Ta sedan ut kakan och fördela de skurna dumlekolorna jämt över kakan. Grädda sedan ytterligare ca 12-15 minuter.


Servera med vispad grädde.

Jag gräddade den kortaste tiden för att den skulle bli riktigt kladdig, och det blev så GOTT!

Mina vänner var här i eftermiddags och det var så trevligt, jag önskar att vi kunde ses oftare!
Jag tog några foton på Aaron idag, han känns så stor nu och pratar massor. Det är hur kul som helst! Att barn kan förgylla ens liv är något som är säkert!

Min lilla älskling äter "dussin" vilket är det bästa han vet!

Ha en trevlig kväll för det ska jag ha!

Inga kommentarer: